FR EN NL

De creatie, de doe-het-zelf, de kunst in al zijn grootsheid

De personages met bepaalde vaardigheden kunnen objecten maken die een effect hebben in-game, hetzij uitrustingen of verbruiksartikelen. De beschrijving van iedere vaardigheid geeft meer uitleg over de verschillende mogelijkheden (effect, kostprijs, etc…). 

 Hoe op Ragnarok objecten maken en gebruiken? 

Het is redelijk simpel
Eerst ontspruit een geniaal idee in je brein…
En zie hier, het idee van de eeuw, het moment dat het licht aan gaat, alleen een god kan dezelfde inspiratie hebben. Je trekt je terug in je kamer of tent om het idee verder uit te werken en op papier of perkament te schrijven, of in steen te graven of te knopen zoals de Incas. 

 Time-Out gedeelte 

 Je hebt een vaardigheid nodig die het mogelijk maakt om dingen te maken. Ja… maar ik ken de vaardigheden niet, wat zijn de competenties? Panser maken, kunstenaar, brouwer, schrijnwerker voor schepen, smid, ingenieur, stoker, geneesheer, maker van gebruiksvoorwerpen, alchemist, apotheker, kruidenier, ziekelijke, tovenaar (speciaal) 

 Dat is een heleboel vaardigheden die je kan gebruiken om dingen te maken. Een idee hebben is goed, de vaardigheid hebben is nog beter, maar er ontbreekt nog iets… De grondstoffen… 

 De grondstoffen kan je in het spel bekomen op verschillende manieren. Heb vertrouwen in je kennissen en vrienden die de vaardigheden hebben om dingen te vergaren, te telen, te jagen of de handel, etc… Zij zullen de grondstoffen vinden die je nodig heb. Om meer vrijheid te geven aan je personage dat dingen kan maken, hebben we beslist het moment van de "role play" om het voorwerp te maken. Alles processen van het fabriceren dienen uitgespeeld te worden (helingsdrankjes, smidse, etc) voordat je je grondstoffen gaat uitwisselen in de Grand Bazar. (De Grand Bazar is de plaats time-out waar alles beheerd wordt). 

 Zie hoofdstuk 7, pagina 62 tot 72 in de regels. 

Dit systeem impliceert tevens dat gelijk welke speler gelijk wat kan maken mits hij over de juiste uitrusting bezit om zijn acties te simuleren. 

 Tevens dient ieder personage die objecten wil maken door het omvormen van grondstoffen in het bezit zijn van werkkracht (spelkaart van "main d'oeuvre"). Deze kaart stelt alle verschillende handelingen voor die geen vaardigheid vereisen (het kruisen van het werktuig, het voorbereiden van de werktafel, het vuur aanwakkeren, etc).

In de praktijk, iedere keer dat een personage iets wilt maken en dat hij langs de Grand Bazar dient te gaan voor zijn grondstoffen uit te wisselen, zal de maker een spelkaart << main d'oeuvre >> afgeven per type productie (alchemist, smid, kunstenaar, etc.) dat hij maakt. 

 Voorbeeld 

 "Ik ben de baas, want ik ben de slimste, de mooiste en de sterkste..." zegt Grum, de hoofdman van de Horde! 

 Time In: 

 Grum: "Deze nacht heb ik een openbaring gehad, wij, de Horde gaan ons schip (...) voorbereiden om een reis te maken met de ambachtslieden. Hiervoor gaan we een jacht organiseren, enkele mensen bestelen en wat handel drijven.  Jij, Malt, onze brouwer, wat heb jij nodig om bier te maken?"
 Malt: "8 granen, mijn geliefde chef."
 Grum: "En jij , Varlopes, wat heb jij nodig om een lichter schip te maken?"
Varlopes: "Ik heb 10 granen, 5 vegetaties en 5 vruchten nodig"
 Grum: "Tranchet, je gaat ons wapens maken met je smidse die deze keer wat steviger zijn."
 Tranchet: "Ja, maar ik heb mineraal, steen, vis, vegetatie en edelstenen nodig."
 Grum: "Al dat? Wat ga je ons maken?"
 Tranchet: "Een klein wapen dat onbreekbaar zal zijn ter grote van u, chef."
Grum: "Goed, aan het werk! We trekken op jacht, Ark neem je gerief, Kromanion, jij gaat telen, Carelet, neem je hengel om te vissen..." Alzo begint de grote trek van de Horde. 

 Maar waarom heb je vis nodig om een wapen te maken? 

 Verschillende mogelijkheden, het bloed verzamelen om het wapen in te drenken, de schubben om het handvest te maken… Het is jullie spel om de verantwoording ervoor te vinden. 

 Voor de tovenaars, is het een beetje anders.
 Om een spreuk op een object te plaatsen, is het nodig dat je de spreuk kent. Gewoon om zeker te zijn dat je niet gelijk wat doet, de magie is een ernstige kunst. Je hebt de vaardigheid bezweerder (Tisseur) of invocateur nodig! 

 Herhaling tovenaar:
 Vaardigheid tovenaar + bezweerder/invocateur + gekende spreuk + componenten (pagina 67 van de regels) 

 Time-out hoe regelen we dat. 

 Van zo snel je je grondstoffen, werkkaart en idee hebt, begin je te spelen dat je iets maakt. Je gaat naar de Quinta van de Grand Bazar die dit alles ruilt tegen het equivalent voorwerp dat je wilt maken. 

 Voorwerpen maken die uitzonderlijk zijn 

 Het is mogelijk voor alchemisten, apothekers en ingenieurs om voorwerpen te maken die uitzonderlijk zijn en die niet voorkomen in de regels. Deze uitzonderlijke voorwerpen, zij het drankjes, drugs of machines, hebben een lange tijd nodig voor ze kunnen gemaakt worden. Gelijk wel onderzoek heeft op zijn minst 5 werkkaarten nodig of het onderzoek levert niets op. Des te moeilijker het onderzoek, des te meer werkkaarten zijn er nodig. Het onderzoek, wat zijn beschrijving en verwacht effect omvat, dient in een envelop geplaatst te worden, samen met de geïnvesteerde werkkaarten. Deze envelop dient in een urne geplaatst te worden, "Onderzoek (Recherches)" van de Grand Bazar. De onderzoeken zullen behandelt worden tussen de evenementen. Vergeet niet om je contactgegevens erbij te zetten (email, karavaan, etc.).